Thursday, August 26, 2010

mari kita renungkan sejenak...

kadangkala kita terdengar ayat ini "kenapa aku..kenapa Allah beri aku ujian ini..apa salah aku".contohnya kita kehilangan orang yang kita sayang,hidup kita susah,ataupun pelbagai ujian yang datang menimpa...kita akan berasa sedih, marah..hati kita pedih...kerana hal yang melibatkan hati ini adalah hal yang sering di lalui oleh setiap manusia...kita tiada tujuan, rujukan,semuanya jadi serabut dan jiwa jadi kacau...sedarlah wahai sahabat...sebenarnya bila Allah timpakan sesuatu ujian itu kerana Allah sayang kita sebenarnya.

bila hati ini sedih ia akan menjadi lembut...bila ia lembut..kita akan dekatkan diri dengan Nya,,,,hati ini akan mudah dan ingat pada Nya...Allah itu maha adil...Allah tidak akan menzalimi hambanya...bila kamu memerlukan pertolongan dan sedih dekatkan diri pada-Nya,,mohon pada-Nya kerana Allah maha mendengar..sentiasa melihat ...diri kamu akan lebih tenang..segala kedukaan pasti akan sembuh...Dia pasti akan tunjukan jalan insyallah...ingatlah Allah tidak akan berikan ujian itu kalau hambaNya tidak mampu untuk menghadapinya...fikirkanlah sejenak bahawa ada orang yang lagi dasyat ujian di hadapinya dan mereka mampu menghadapinya,,,bertapa kerdilnya kita di muka bumi tuhan ini...

Dan Sesungguhnya akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah khabar berita gembira kepada orang-orang yang sabar, yaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan 'Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raajiu'un (Sungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadanya jualah kami kembali). Mereka itulah yang mendapatkan keberkahan yang sempurnah dan rahmat Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapatkan petunjuk.' (QS. al-Baraqah : 155-157).

No comments: